اگر شما می خواهید همیشه آشپزخانه تمیز داشته باشید باید به تمیز کردن سینک ظرفشویی توجه نمایید. بسیاری از مدل های متفاوت این بخش آشپزخانه به مواد شوینده زیادی نیاز دارند. اما برخی دیگر از آنها را تنها با استفاده از یک آب خالی می توانید تمیز کنید. به طور کلی برای تمامی مدل های این وسیله ظرفشویی قانون کلی در نظر گرفته می‌ شود تا آنها برق بزنند. یک قانون کلی که در مورد تمیز کردن آنها باید در نظر داشته باشید این است که هر روز آنها را بشویید. رازهای متفاوتی در مورد شستشوی انواع این وسیله آشپزخانه وجود دارد که بهتر است هر یک از آنها را بر اساس جنس این وسیله مورد در بررسی قرار دهید.

شستشوی مدل های متنوع سینک

برخی از مهم ترین مدل های سینک ظرفشویی که با استفاده از بهترین روش ها شستشو داده می شوند عبارت هستند از :

1. نمونه های چینی

سینک چینی یکی از مهم ترین مدل های این وسیله آشپزخانه است که شما برای تمیز کردن آن نباید از مواد شیمیایی سنگین استفاده کنید. آلودگی ها و لکه هایی که روی این مدل به وجود می آیند با استفاده از مایع ظرفشویی از بین می ‌روند. شما می توانید برای برق انداختن این مدل از وسیله ظرفشویی از جوش شیرین و همچنین از آب استفاده نمایید. البته دقت داشته باشید که این دو ماده را نباید با استفاده از سیم روی سطوح بکشید. بلکه تنها بعد از ریختن این دو ماده روی سطوح باید سریعا آن را آبکشی نمایید. 

همچنین ترکیب جوش شیرین و آمونیاک برای تمیز کردن این سینک کاربرد زیادی دارد. سرکه سفید یکی دیگر از بهترین موادی است که آلودگی ها و کثیفی های قدیمی را به راحتی از بین می ‌برد. شما نباید این جنس را در معرض دمای بالا مانند آب جوش قرار دهید. تنها آبی که برای تمیز کردن آن باید استفاده کنید آب خنک و ولرم است. دقت داشته باشید که قابلمه و قاشق و کفگیر و هر نوع جسم داغی را نباید درون این وسیله بگذارید.

2. مدل آهنی و فلزی

 سینک آهنی و فلزی به عنوان مدل های دیگر هستند که شما می توانید با استفاده از روش‌ های متفاوت آنها را تمیز کنید. سطح این وسیله نرم و براق است. به همین دلیل محبوبیت و جذابیت زیادی دارد. البته باید بدانید که در برابر آلودگی آسیب پذیر است. به همین دلیل برای مراقبت کردن از این جنس باید قوانین مربوط به مدل های چینی را رعایت کنید. با این تفاوت که هر بار بعد از استفاده، آنها را باید به طور کامل خشک نمایید. دقت داشته باشید که شستن زیاد یکی از بهترین روش های مراقبت و براق نگه داشتن این وسیله می باشد.

سینک

3. سینک نسوز

سینک نسوز یکی دیگر از مدل‌ های این وسیله به شمار می‌ رود که از جنس چینی سرامیک است. به طور معمول این جنس بهتر از جنس فلزی و چینی می باشد. همچنین در برابر لکه آب و آلودگی مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. قوانینی که مربوط به تمیز کردن مدل های نسوز است را باید رعایت کنید. دمای بیش از اندازه و همچنین استفاده از مواد شیمیایی سنگین برای تمیز کردن این وسیله مناسب نیست. چرا که موجب شکستگی آن می شود. شما برای از بین بردن لکه های این جنس می توانید از مایع های شوینده ملایم استفاده نمایید. به این صورت که باید مقداری از شوینده و آب را ترکیب کنید و سپس سطح آن را تمیز نمایید.

4. مدل استیل

استیل ضد زنگ یکی دیگر از جنس های سینک می باشد که مراقبت از آن راحت تر است. احتمال خط افتادن روی این وسیله نسبت به دیگر مدل ها بیشتر است. همین مسئله زیبایی آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به همین دلیل شما باید از شوینده های ملایم و پاک کننده هایی که رنگی نیستند برای تمیز کردن این جنس استفاده کنید. اگر به صورت روزانه این جنس را تمیز نمایید می ‌توانید آن را همیشه براق نگه دارید. اگر پاک کننده ای که مورد استفاده قرار می دهید دارای سفید کننده می باشد باید آن را سریعا به صورت کامل تمیز نمایید. 

5. سینک آلومینیومی

سینک آلومینیومی یکی دیگر از مدل هایی است که نیاز به تمیز کردن مداوم دارد. شما برای تمیز کردن این وسیله باید از مایع ظرفشویی استفاده کنید. هرگز از سفید کننده هایی که سنگین هستند برای تمیز کردن این جنس نباید استفاده نمایید. چرا که لکه ها روی آن باقی می ‌ماند. در برخی از مواقع امکان دارد که سفید کننده ها رنگ آن را سیاه کنند. برای از بین بردن لکه این جنس می‌ توانید از نمک های معدنی که دارای اسید بوریک هستند استفاده نمایید.

6. جنس مسی

 یکی دیگر از مدل های سینک آشپزخانه نمونه مسی می باشد. این مدل ها ضد میکروب هستند و می ‌توانند پی اچ را خنثی کنند. شما با استفاده از دستمال و همچنین مایع ظرفشویی یا صابون می توانید به راحتی این مدل را شستشو دهید تا لکه ای روی آن نماند. جنس مس امکان دارد در برابر اسید مقاومت زیادی از خود نشان ندهد. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید از مواد شوینده اسیدی برای شستشوی این جنس استفاده کنید. آمونیاک و لیمو از جمله پاک کننده هایی هستند که برای شستشوی این جنس گزینه مناسبی به شمار نمی روند. 

سینک

7. سینک اکریلیک و پلاستیکی

سینک اکریلیک یا پلاستیک آشپزخانه را به عنوان یکی دیگر از جنس های این وسیله می شناسند که نسبت به دیگر مدل ها ارزان تر هستند. شما می توانید رنگ ها و طرح های متفاوتی از این وسیله را خریداری کنید که در برابر لکه مقاومت زیادی دارند. اما به طور معمول خط افتادگی و خراش روی آنها نشان داده خواهد شد. برای تمیز کردن این نمونه از وسیله ها به هیچ عنوان نباید شوینده های سنگین و قوی را به کار بگیرید. برای تمیز کردن آن ها می توانید از سفید کننده های ملایم استفاده کنید. لکه های روی این جنس در برخی از مواقع با دستمال کاغذی پاک می شود. 

8. نمونه های گرانیتی

سینک آشپزخانه گرانیتی یکی دیگر از مدل‌ های این وسیله است که به تمیز کردن مداوم نیاز دارد. شما باید به صورت مداوم این وسیله را تمیز کنید و آن را خشک نمایید تا برق بزند. این نمونه از سینک ها به هیچ عنوان نباید با شوینده ها و اسیدهایی که قوی هستند شستشو داده شوند. همچنین غذاهایی که اسیدی هستند عمر این نمونه از سینک آشپزخانه را کاهش می دهند. برای تمیز کردن این وسیله می توانید روغن معدنی به کار بگیرید.نمونه گرانیت کامپوزیت نیز مانند مدل‌ های دیگر با استفاده از سرکه و جوش شیرین تمیز می شود. اگر سفید کننده را همراه با آب برای تمیز کردن مدل گرانیت کامپوزیت به کار بگیرید اشکالی ندارد.