چگونه فر آشپزخانه را تمیز کنیم ؟

اگر شما در آشپزخانه تان از فر استفاده می‌کنید باید به خوبی روش های تمیز کردن این وسیله را بشناسید. از آنجایی که پخت غذا با این وسیله به صورت روزانه انجام می شود بهتر است که به خوبی از آن مراقبت کنید. در غیر این صورت کاربرد و کارایی آن به مرور زمان از بین می رود. روش های متفاوتی جهت تمیز کردن این وسیله آشپزخانه وجود دارد. هر یک از این روش ها را باید طبق نوع وسیله مورد نظر خود انتخاب کنید. اما به طور کلی مراحل مشخص شده‌ ای جهت تمیز کردن این وسیله وجود دارد که در ادامه هر یک از این مراحل را توضیح می دهیم.

نکات و مراحلی برای تمیز کردن فر

برخی از مهم ترین روش ها و مراحلی که جهت تمیز کردن فر آشپزخانه باید به آنها دقت داشته باشید عبارت هستند از :

1. خاموش کردن دستگاه

در مرحله اول برای اینکه فر آشپزخانه را تمیز کنید باید آن را خاموش نمایید. سپس تمامی وسیله هایی که درون آن قرار دارد را خارج سازید. قفس ها، میله ها، قالب ها و ... را باید جدا کنید و به صورت جداگانه آنها را تمیز نمایید. 

2. تمیز کردن سینی

پس از آن سینی فر را حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه باید در محلی که ترکیبی از آب و صابون است بگذارید. سپس می‌توانید با یک اسفنج مواد غذایی روی سینی را به خوبی تمیز کنید. اگر پس از انجام دادن این کار مواد غذایی و همچنین سوختگی روی سینی از بین نرفت با استفاده از سرکه می توانید آنها را تمیز نمایید. اگر سوختگی سینی بیش از اندازه بود می توانید از یک پیمانه آمونیاک استفاده کنید. زمانی که آمونیاک را روی سینی ریخته باید ۲۴ ساعت آن را کنار بگذارید تا به خوبی سوختگی های روی سینی از بین برود. در این مرحله شما نیازی نیست که مواد شوینده را روی سینی اسپری کنید. چرا که اگر سینی کثیف باشد به همین راحتی تمیز نمی گردد. 

فر

3. استفاده از جوش شیرین و آب برای تمیز کردن فر

در مرحله بعدی برای تمیز کردن فر آشپزخانه باید در یک کاسه، جوش شیرین بریزید. پس از آن اندازه چند قاشق غذاخوری به جوش شیرین آب اضافه کنید. محلولی که به دست می آید باید شکل خمیر باشد. اکنون می‌ توانید خمیری که درست شده است را با استفاده از مسواک و یا اسفنج به سطوح داخلی دستگاه بکشید. دقت داشته باشید که جهت محافظت کردن از دست خود باید در این مرحله از دستکش استفاده نمایید. پس از انجام دادن این کار حدود ۱۲ ساعت باید صبر کنید. دیواره های داخلی وسیله مورد نظر امکان دارد که تا مدتی برق داشته باشند. به همین دلیل باید بعد از تمیز کردن دیواره ها مدتی از آن استفاده نکنید.

4. استفاده از لیمو و آب

یکی از بهترین روش هایی که شما برای تمیز کردن فر آشپزخانه می توانید مورد استفاده قرار دهید این است که از لیمو استفاده نمایید. لیمو را باید نصف کنید و یک سوم آب به آن اضافه نمایید. ترکیبی که درست می کنید را باید درون فر بگذارید سپس فر را در دمای ۲۵۰ درجه بگذارید. زمانی که ترکیب به دست آمده گرم شد بخاری که از آن به دست می آید به دود سیاه دستگاه می چسبد. پس از آن به راحتی دوده های سیاه پاک می شوند. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه باید ظرف را خارج کنید و بگذارید که دستگاه خنک شود. پس از آن با یک اسفنج نرم به راحتی می توانید لکه ها و جرم ها را تمیز کنید. در انتها بهتر است یک حوله خشک استفاده کنید تا دود دستگاه را از بین ببرید. 

5. نظافت بیرون فر

نظافت فضای بیرون فر توکار یکی دیگر از مراحلی است که باید به آن دقت داشته باشیم. در فاصله زمانی که درون دستگاه تمیز می ‌شود باید بخش های بیرونی دستگاه را تمیز کنید. محلول جوش شیرین و همچنین مایع ظرفشویی بهترین روش هایی هستند که برای نظافت فضای بیرون دستگاه کاربرد دارند. توری فلزی یکی از مهمترین وسیله های دستگاه می باشد که باید آن را با محلول آب و صابون تمیز کنید. در صورتی که چربی زیادی روی این توری قرار بگیرد باید از محلول های قوی جهت تمیز کردن آن استفاده نمایید. 

5. تمیز کردن درب دستگاه

یکی از مهمترین نکاتی که جهت تمیز کردن فر آشپزخانه اهمیت دارد این است که درب آن را به خوبی تمیز کنید. با استفاده از محلول سرکه و آب می توانید درب را تمیز نمایید. بعد از اینکه محلول سرکه و آب را روی شیشه زدید باید با استفاده از اسفنج به خوبی شیشه دستگاه را تمیز نمایید. پس از اینکه اسفنج را روی شیشه زدید باید سریعا با یک دستمال خشک چربی های روی شیشه را از بین ببرید. 

فر

6. از بین بردن بوی بد دستگاه

اگر شما می‌خواهید بوی فر آشپزخانه را از بین ببرید می توانید از گزینه های متفاوت دستگاه برای از بین بردن بوی بد استفاده کنید. علت به وجود آمدن بوی سوختگی درون دستگاه این است که شما به صورت مکرر از دستگاه استفاده می کنید و بوی غذا به طور دائم در درون دستگاه حفظ می شود. برای اینکه بوی بد درون دستگاه را از بین ببرید می توانید از محلول آب و صابون استفاده کنید. آب و صابون را با یک دستمال مرطوب روی سطوح دستگاه بکشید. بعد از آن می توانید دستگاه را روشن نمایید. دستگاه باید دمای۲۵۰ درجه داشته باشد. بعد از آن صبر کنید تا بوی ناخوشایندی که از درون فر احساس می ‌شود از بین برود. زمانی که می خواهید درب دستگاه را باز کنید باید هود آشپزخانه را روشن نمایید. در این صورت بوی بد دستگاه به طور کامل از خانه می رود.

تصورات غلط در مورد تمیز کردن فر

تصورات غلطی در مورد زمینه نظافت کردن فر وجود دارد. بسیاری از افراد بر این باور هستند که از نوشابه ها برای تمیز کردن این وسیله آشپزخانه می توانند استفاده کنند. در واقع آنها می گویند که روغن و چربی با استفاده از نوشابه از بین می رود. از آنجایی که نوشابه ارزان قیمت است بسیاری از افراد این روش را انتخاب می نمایند. اما باید بگوییم که این کار توصیه نمی گردد. در واقع اگر شما از محلول آب و جوش شیرین استفاده کنید تاثیر بیشتری دریافت خواهید کرد. 

استفاده از نوشابه خطرات زیادی برای فر به وجود می‌ آورد. اما محلول جوش شیرین و آب به عنوان یکی از روش‌ های کاربردی شناخته می شوند که امروزه بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. در واقع در گذشته این روش کاربرد زیادی داشته و تاثیر بی نظیر از آن دریافت کرده اند. به همین دلیل به دنبال روش های غلط تمیز کردن دستگاه نباشید. تنها باید از روش ‌های اصولی که بسیاری از افراد آنها را تجربه کرده اند استفاده کنید تا به دستگاه آسیبی وارد نشود.