یکی از مهمترین نکاتی که زمان نصب شیرآلات باید به آن دقت داشته باشیم ارتفاع استاندارد آنها می باشد. اگر به این مسئله توجه نکنیم مشکلات زیادی را زمان استفاده نگهداری و تعمیر آنها ایجاد خواهیم کرد. در صورتی که ارتفاع نصب انواع شیرهای اهرمی مناسب نباشد شما به راحتی از آنها نمی توانید استفاده کنید و به همین دلیل دچار کمر درد می شوید. برای استفاده از انواع شیرها باید آنها را به گونه ای نصب کنید که بیش از اندازه خم نشوید. در واقع اگر تعادل خود را زمان استفاده از شیر ها از دست بدهید باید بدانید که آنها به صورت اصولی نصب نشده اند. نصب غیر اصولی انواع شیرها آسیب زیادی به سالمندان و کودکان می رساند. به دلیل اهمیت این مسئله ارتفاع استاندارد انواع شیرها را باید مورد بررسی قرار دهید و رعایت کنید.

استانداردهای ارتفاع نصب انواع شیرآلات منزل و سرویس بهداشتی

شما برای نصب هر یک از تجهیزات منزل و سرویس بهداشتی، باید برخی از نکات ضروری را در نظر بگیرید. در صورتی که این نکات را در نظر نداشته باشید نمی توانید از تجهیزات مورد نظر استفاده بهینه داشته باشید. برخی از مهمترین استانداردهایی که برای نصب انواع شیرآلات بهداشتی منزل اهمیت دارند عبارت هستند از :

1. نصب استاندارد شیرهای روشویی

یکی از مهم ترین شیرآلات مورد استفاده در منزل، شیر روشویی می باشد. ارتفاع نصب شیرهای روشویی بر اساس مدل آنها تعیین می گردد. به طور کلی مدل های متفاوتی از روشویی که به صورت بدون پایه و پایه دار هستند را می توانید خریداری کنید. برای هر یک از مدل ها باید خروجی سیفون و همچنین خروجی فاضلاب را مورد بررسی قرار دهید تا درون دیوار و در یک راستا قرار بگیرند. ارتفاع خروجی فاضلاب حدود ۴۰ الی ۴۵ از کف زمین است. این استاندارد را باید زمان نصب به خوبی بررسی کنید. ارتفاع روشویی هایی که پایه دار هستند حدود ۸۰ سانتیمتر می باشد. شیرهای پیسوار باید ارتفاعشان حدود ۵۵ سانتیمتر باشد.

 زمان نصب روشویی هایی که بدون پایه و کابینتی می باشند سوراخ های روی دیوار برای نصب آنها در نظر گرفته خواهد شد. بعد از نصب کردن روشویی باید شیرآلات در محل مخصوص قرار بگیرند. در صورتی که لگن روشویی محل مناسبی جهت نصب شیر نداشته باشد باید از شیرهای روشویی علمک بلند استفاده نماییم. محل نصب کردن شیر ها در قسمت پشت لگن می باشد. اما اگر لگن روشویی به صورت پانچ خورده باشد و محل مخصوص جهت نصب روی آن تعبیه گردد شما می توانید شیرهای پایه کوتاه را برای آنها خریداری کنید.

2. نصب استاندارد شیرهای آفتابه یا توالت ایرانی

 برای نصب استاندارد شیرآلات آفتابه یا توالت ایرانی باید ارتفاع استاندارد آن را به خوبی بدانید. هر یک از شیر هایی که مربوط به توالت های ایرانی هستند را به عنوان شیر آفتابه معرفی می‌ کنند. این شیرآلات باید ارتفاعشان از قسمت کف تا بالا حدود ۴۰ سانتی متر باشد. بنابراین زمان لوله کشی آب و فاضلاب و همچنین زمانی که هنوز قسمت کف سرویس بهداشتی طراحی نشده است باید ارتفاع شیر تنظیم گردد. بعد از کف سازی سرویس بهداشتی ارتفاع شیر حدود ۳۰ سانتیمتر بالاتر خواهد بود. در صورتی که ارتفاع استاندارد برای این شیر در نظر گرفته نشود افراد به راحتی نمی توانند از آن استفاده کنند.

شیرآلات

3. نصب استاندارد شیرآلات توالت فرنگی

شیرآلات توالت فرنگی به عنوان یکی دیگر از مدل های شیرهای سرویس بهداشتی و منزل هستند. شما برای نصب این شیرها باید فاصله طولی و عرضی توالت را تا دیوار در نظر بگیرید. بعد از آن شیر توالت فرنگی حدود ۵۵ سانتی متر باید از کف سرویس بهداشتی بالاتر باشد. قلابی که مربوط به آویزان کردن شلنگ می باشد حدود ۲۰ سانتی متر بالاتر از محل نصب شیر خواهد بود. هر یک از انواع شیرهای توالت فرنگی باید با این استاندارد که بیان کردیم نصب شوند. در صورتی که این استاندارد برای آنها در نظر گرفته نشود نصب آنها غیر اصولی خواهد بود. 

4. نصب استاندارد شیرهای حمام

یکی دیگر از انواع شیرآلات مهم منزل، شیر حمام می باشد. شما برای نصب شیر حمام باید ارتفاع استاندارد آن را به خوبی بدانید. شیر حمام حدود ۹۰ سانتی متر از کف زمین فاصله دارد. در این ارتفاع بعد از نصب کردن علمک دوش حتما سردوش ارتفاعش ۱۸۰ سانتی متر یا دو متر از کف زمین باشد. این استاندارد یکی از مهم ترین مواردی است که زمان نصب کردن سردوش حمام باید به آن دقت داشته باشید. در صورتی که به این استاندارد توجه نکنید امکان دارد که سر دوش حمام را به صورت غیر اصولی نصب نمایید.

5. شیرآلات مخلوط وان حمام

شیر مخلوط وان حمام به عنوان یکی از مهم ‌ترین شیرآلات سرویس بهداشتی شناخته می‌ شود که باید به صورت اصولی نصب گردد. اگر وان حمام شما تنها مجهز به شیر مخلوط می باشد دقت داشته باشید که ارتفاع نصب آن حدود ۷۰ سانتی متر است. اما اگر وان حمام شما علاوه بر شیر مخلوط دارای سردوش است فاصله سردوش با شیر مخلوط حدود ۹۰ سانتی متر خواهد بود. تمامی استانداردهایی که مربوط به شیر مخلوط وان حمام و سر دوش می باشد را نصابانی که نصب شیر را بر عهده دارند می ‌شناسند.

6. شیرهای ظرفشویی

 شیرآلات ظرفشویی را به عنوان مهمترین شیرهای منزل می شناسند. شیر ظرفشویی تا حدودی شرایط مشابه با روشویی حمام و توالت دارد. در واقع ارتفاع نصب شیرهای ظرفشویی بستگی به ارتفاع ظرفشویی خواهد داشت. سینک ظرفشویی حدود ۸۵ سانتی متر بالاتر از کف زمین می باشد. به همین دلیل شما باید استاندارد مربوط به نصب سینک ظرفشویی و شیر روشویی را طبق نوع شیر در نظر بگیرید. شیر پیسوار سرد و گرم باید حدود ۵۰ سانتی متر از کف زمین بالاتر باشد. بعد از نصب کردن سینک ظرفشویی شیرهای سینک را در جای مخصوص قرار دهید.

شیرآلات

نکاتی در مورد استانداردهای مهم برای نصب انواع شیرآلات منزل

به طور کلی باید به خوبی بدانید که اگر استانداردهای مربوط به شیرآلات ساختمان و سرویس بهداشتی را رعایت نکنید نمی توانید از آنها استفاده بهینه داشته باشید. یکی از مهمترین نکاتی که زمان خرید شیرهای سرویس بهداشتی و منزل اهمیت دارد بررسی کیفیت آنها می باشد. شما باید به خوبی کیفیت و برند تولیدی شیرهای ظرفشویی، سرویس بهداشتی، حمام و ... را مورد بررسی قرار دهید. قبل از نصب کردن انواع شیرآلات طول عمر آنها را بررسی کنید و سپس طبق استاندارد هایی که مشخص کردیم آنها را در مکان مشخص شده نصب نمایید.

دقت داشته باشید که هر یک از شیرآلات ظرفشویی، روشویی، توالت مخلوط و ... را برندهای متنوعی تولید می کنند. این مسئله که برند تولیدی آنها چیست را زمان نصب باید در نظر بگیرید. ولی باید بدانید که ارتفاع نصب تمامی شیرها براساس استانداردهایی می باشد که در این مطلب معرفی کردیم.