دلیل شکستن شیشه گاز صفحه ای

اگر در آشپزخانه خود از گاز شیشه ای استفاده می کنید باید به خوبی در مورد نحوه مراقبت از این وسیله اطلاعات کافی داشته باشید. امروزه اجاق های صفحه‌ ای در مدل ها و طرح های متفاوتی تولید می شوند. نمونه های شیشه ای طرفداران زیادی دارند. اما بسیاری از افراد زمان خرید این اجاق ها نگرانی های متفاوتی برایشان به وجود می ‌آید. ترس از ترک برداشتن و همچنین شکستن اجاق های شیشه‌ ای به عنوان یکی از مهمترین نگرانی های آنها شناخته می شود.

 اگر شما به خوبی دلایل شکسته شدن اجاق گاز شیشه ای را بدانید بدون شک از به وجود آمدن آن دلایل جلوگیری خواهید کرد. اجاق های شیشه ‌ای به راحتی نمی شکنند و ترک نمی خورند. به همین دلیل بهتر است که به خوبی در مورد برند معتبر و شناخته شده اجاق‌ ها اطلاعات کافی کسب کنید. سپس یکی از بهترین اجاق ها را برای آشپزخانه خود خریداری نمایید.

ساختار اجاق گازهای شیشه ای چگونه است؟

یکی از مهمترین نکاتی که زمان خرید گاز شیشه ای باید به آن دقت داشته باشید این است که ساختار اجاق ها را بررسی کنید. قبل از اینکه دلیل شکسته شدن اجاق های شیشه ای را بدانید باید ساختار آنها را به خوبی بشناسید. این مسئله که بدانید اجاق های شیشه‌ ای با استفاده از چه متریالی تولید  می شوند بسیار مهم است. به دلیل شیشه ای بودن هر یک از اجاق ها باید از شکستن آنها جلوگیری نماییم. ساختار اصلی که برای اجاق های شیشه ای در نظر گرفته می شود شیشه سکوریت نشکن است. این شیشه در برابر ضربه و حرارت مقاومت زیادی دارد. در واقع شما می توانید طول عمر زیادی از شیشه های سکوریت نشکن دریافت کنید.

دلایل شکسته شدن گاز شیشه ای

برخی از مهمترین دلایل شکسته شدن گاز شیشه ای که باید به خوبی آنها را بشناسید عبارت است از :

1. پرت شدن وسیله سنگین روی اجاق

 پرت شدن لوازم روی صفحه گاز یکی از مهمترین مواردی به شمار می رود که موجب شکسته شدن اجاق خواهد شد. اگر اشیای سنگین از ارتفاع بالا روی اجاق بیفتند امکان دارد که اجاق شکسته شود. جهت جلوگیری کردن از این اتفاق باید کابینت بالای اجاق را خالی کنید. در واقع وسیله های سنگین روی کابینت نگذارید تا اجاق در معرض خطر شکسته شدن قرار نگیرد. بسیاری از افراد که وسیله سنگین در قسمت بالای کابینت اجاق دارند باید به این مسئله دقت زیادی داشته باشند.

گاز

2. حرارت برگشتی قابلمه

حرارت برگشتی قابلمه ها به عنوان یکی دیگر از دلایل شکسته شدن شیشه گاز شناخته می شود. اگر شما از قابلمه های بزرگ استفاده می کنید باید مراقب باشید که حرارت گاز روی شیشه برگشت نخورد. در واقع قابلمه هایی که بزرگتر از شعله مدنظر هستند موجب حرارت برگشتی می شوند. در صورتی که تمامی شعله ها اجاق روشن باشند امکان دارد خطر برگشت حرارت افزایش پیدا کند. برای جلوگیری کردن از حرارت بازگشتی همزمان چندین قابلمه را روی اجاق نگذارید.

 از شعله مورد نظر که متناسب با اندازه قابلمه است استفاده کنید. از زیاد کردن شعله بیش از اندازه به طور جدی خودداری نمایید. در صورتی که شعله گاز را زیاد می کنید سعی نمایید که از فاصله دهنده های چدنی روی شعله استفاده کنید. در این صورت حرارت برگشتی به وجود نمی‌ آید. ظروف روی اجاق را باید به صورت ضربدری تنظیم کنید یا اینکه آنها را کنار یکدیگر قرار ندهید. از شعله پخش کن های توری روی اجاق های شیشه‌ای به هیچ عنوان استفاده نکنید. 

3. نصب غیر اصولی اجاق روی کابینت

نصب غیر اصولی گاز روی کابینت یکی دیگر از دلایل شکسته شدن اجاق شیشه ای می باشد. اگر افراد غیر متخصص بخواهند اجاق ها را نصب کنند به صورت اصولی و استاندارد آنها را نصب نخواهند کرد. برش ایجاد شده روی کابینت باید به گونه ای باشد که با صفحه اجاق، اندازه اش مطابقت داشته باشد. اگر برش کابینت زیاد و کم شود موجب شکسته شدن شیشه اجاق خواهد شد. بر همین اساس برای قرار دادن اجاق روی کابینت باید از افرادی که در زمینه تخصص زیادی دارند کمک بگیرید. آنها به خوبی می دانند که باید فاصله کابینت تا اجاق چقدر باشد.

4. وزن بیش از اندازه قابله روی گاز

وزن بیش از اندازه قابلمه ها به عنوان یکی دیگر از دلایل شکسته شدن شیشه گاز شناخته می شود. اگر شما از قابلمه های سنگین و بزرگ استفاده کنید که صفحه اجاق تحمل آنها را نداشته باشد فشار زیادی به اجاق وارد خواهد شد. تا جایی که امکان دارد از قابلمه های سبک و کوچک برای پخت غذا استفاده نمایید. در این صورت شیشه نمی شکند و خطری برای شما به وجود نمی‌ آید. 

گاز

5. حساسیت به تغییر دما

حساسیت به تغییر دما یکی دیگر از دلایل شکسته شدن شیشه گاز است. از آنجایی که اجاق شیشه‌ ای با استفاده از شیشه تولید می شود برای ساخت، باید آنها را درون کوره قرار دهند. به همین دلیل این اجاق ها نسبت به تغییرات دما حساسیت زیادی دارند. زمانی که شعله های اجاق را روشن می کنید مایع سرد روی صفحه اجاق نریزید. به دلیل تغییر دما ناگهان شیشه شکسته خواهد شد.

6. بی کیفیتی شیشه گاز

بی کیفیت شیشه گاز یکی از مهمترین موارد شکسته شدن شیشه می باشد. برخی از برندهایی که تولید کننده اجاق های شیشه ای هستند از با کیفیت ترین شیشه های نشکن استفاده نمی کنند. در واقع زمان انتخاب کردن اجاق مورد نظر خود باید به ضخامت شیشه و همچنین جنس آنها دقت نمایید. برندهای معروف اجاق های شیشه ای را خریداری کنید تا خیالتان راحت باشد اجاق‌ ها شکسته نمی شوند. در واقع برندهای معروفی که تولید اجاق های شیشه ای را برعهده دارند بر اساس استانداردهای بین المللی انواع اجاق های شیشه ای را تولید می‌ کنند. 

7. ایجاد سوراخ روی اجاق

ایجاد سوراخ روی گاز به عنوان یکی دیگر از دلایل شکسته شدن شیشه های اجاق شناخته می شود. بسیاری از افراد اجاق های رومیزی را سوراخ می کنند تا بتوانند آنها را روی کابینت نصب نمایند. این اقدام یک اقدام اشتباه است که موجب خرد شدن اجاق خواهد شد. مراقب باشید که زمان نصب کردن اجاق با استفاده از دریل خطرات زیادی به وجود خواهد آمد. اگر لوله شیر گاز در نزدیکی اجاق قرار بگیرد خطر شکسته شدن شیشه افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که از فاصله دهنده استفاده نمی کنید باید بدانید که امکان دارد شیشه های اجاق به زودی شکسته شوند همچنین زمانی که غذا می پزید باید هود آشپزخانه را روشن نمایید تا حرارت اجاق به درون هود کشیده شود.

 اگر تمامی نکاتی که مربوط به مراقبت از گاز شیشه ای می باشد را رعایت کنید می توانید مدت زمان زیادی از اجاق های شیشه ‌ای استفاده بهینه داشته باشید . به همین دلیل هر یک از نکات مربوط به مراقبت از اجاق های شیشه ای که بیان کردیم را جدی بگیرید تا خطر شکسته شدن اجاق برایتان به وجود نیاید.