یکی از مهمترین بخش ‌های خانه، آشپزخانه می باشد که باید فضای مناسبی را برای طراحی آن در نظر بگیریم. در گذشته این مکان فضای بزرگ و جادار داشته است. اما اکنون فضای کوچکی را به این بخش خانه اختصاص می دهند. به طور معمول طراحان ساختمان ایده های متفاوتی جهت بهینه سازی این فضا در نظر می‌ گیرند. اما برخی از ایده ها شاید کاربردی نباشند و بهینه سازی این بخش از خانه را به خوبی انجام ندهند.برخی از مهم‌ ترین ایده هایی که برای بهینه‌ سازی این بخش خانه است را می خواهیم در ادامه به شما پیشنهاد دهیم. 

نکاتی در مورد بهینه سازی آشپزخانه

از جمله روش های بهینه سازی آشپزخانه که امروزه بسیاری از افراد آنها را مورد استفاده قرار می ‌دهند و محبوبیت زیادی دارند عبارتند از :

1.  استفاده از آینه

 یکی از مهمترین نکاتی که برای بهینه سازی فضای آشپزخانه باید به آن دقت داشته باشید این است که از آینه استفاده کنید. استفاده کردن از آینه در گذشته جهت ایجاد فضا و نور انجام می شده است. امروزه همین کاربرد را می توانیم از آینه‌ ها دریافت کنیم. اگر تاکنون از آینه ها در این بخش خانه استفاده نکرده‌ اید بهتر است که آن را امتحان کنید. آینه ها به عنوان بهترین تجهیزات شناخته می‌ شوند که می‌ توانند فضای بهینه این بخش خانه را افزایش دهند. در واقع آینه یکی از قابلیت ‌هایش این است که فضا را گسترده تر می کند. این ویژگی موجب می گردد تا شما یک فضایی دلباز و بزرگ داشته باشید. 

2. استفاده از لامپ های بلند

یکی دیگر از نکاتی که برای بهینه سازی آشپزخانه باید به آن دقت کنیم این است که از لامپ های بلند استفاده نماییم. لامپ هایی که ارتفاع آنها بلند است فضای این بخش خانه را جذاب تر می کنند. از لوستر هایی که ارتفاع شان کم است به هیچ عنوان نباید استفاده کنید. اگر این بخش از خانه شما کوچک است باید از لوستر هایی که ارتفاعشان بلند می باشد استفاده نمایید. عملکرد شما زمان پخت و پز با استفاده از این لوسترها بهتر می ‌شود. 

به طور کلی باید به خوبی بدانید که لوستر های بلند تاثیر زیادی روی زیبایی دکوراسیون آشپزخانه می گذارند. به همین دلیل بیشتر طراحان داخلی ترجیح می دهند که از لوسترهای بلند برای بهینه سازی فضا استفاده کنند. لامپ های هر یک از لوستر ها را ۸۰ وات انتخاب نمایید. اگر لامپ لوستر زیر ۸۰ وات باشد نور و روشنایی زیادی ارائه نمی دهد. شما اگر مایل هستید روشن سازی این بخش خانه خود را افزایش دهید باید از لامپ های بالای ۷۰ وات استفاده کنید.

3. استفاده از لامپ های زیرکابینتی در آشپزخانه

یکی دیگر از روش های بهینه سازی فضای آشپزخانه این است که از لایتینگ های زیر کابینتی استفاده نمایید. نوارهای ال ای دی که در قسمت زیر کابینت قرار می‌ گیرند تاثیر زیادی روی بهینه سازی این بخش خانه شما دارند. زمانی که می خواهید برای خوردن آب از بیدار شوید به راحتی می توانید این لامپ ها را روشن کنید تا مسیر را پیدا نمایید. زمانی که مهمان دارید می توانید لایتینگ های زیر کابینتی را روشن کنید تا جذابیت فضا افزایش پیدا کند. این روش بهینه سازی تاکنون توسط بسیاری از طراحان داخلی مورد استفاده قرار گرفته است و تاثیر بسزایی از آن دریافت کرده اند.

آشپزخانه

4. ترکیب رنگ ها را جدی بگیرید

یکی دیگر از روش های بهینه سازی آشپزخانه استفاده از ترکیب رنگ های متفاوت می باشد. رنگ های گوناگون انرژی تازه ‌ای به فضای مورد نظر می بخشند. استفاده کردن از رنگ های متفاوت در این فضا به شما انرژی بیشتری می‌ دهد. اگر از یک ترکیب رنگی مناسب استفاده کنید روحیه تان افزایش پیدا می ‌کند. بهتر است که از چاقو هایی با ترکیب رنگی خاص، لیوان های رنگی، قابلمه های رنگی و ... استفاده نمایید. می توانید انواع کاشی هایی که ترکیب رنگی زیبایی دارند را برای این فضا انتخاب کنید. فضای بالای گاز را با کاشی های رنگی تزیین نمایید. ترکیب بندی رنگ های متفاوت تاثیر زیادی روی بهینه سازی این بخش خانه شما می گذارد. 

5. بخش خاصی را در آشپزخانه به خودتان اختصاص دهید

یکی از مهمترین نکاتی که برای بهینه سازی آشپزخانه بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند این است که یک بخش مشخص شده ای را به خودشان اختصاص نمی دهند. به طور معمول این بخش از خانه برای خانم ها است. با این وجود بسیاری از خانم ها نمی توانند به راحتی در این فضای خانه تردد نمایند. اگر بخشی از این فضا را بتوانند به خودشان اختصاص دهند با علاقه بیشتری غذا می پزند و روحیه کافی از این فضا کسب می کنند. شما می توانید یک قفسه در این بخش خانه خود قرار دهید و روی آن کتاب بگذارید. 

همچنین می‌توانید بالای شیر سینک ظرفشویی یک عکس که دوست دارید را قرار دهید. مگنت های یخچال را طبق سلیقه خودتان انتخاب کنید و با استفاده از این روش هر بار که در یخچال را می خواهید باز کنید انرژی بیشتری به دست می آورید. به طور کلی اگر بتوانید یک فضای مشخص شده ای را آشپزخانه به خودتان اختصاص دهید بدون شک از جذابیت این فضا لذت خواهید برد.

آشپزخانه

6. استفاده از اشیای خاص که نور را منعکس می کنند

یکی از نکات دیگری که جهت بهینه سازی فضای آشپزخانه باید به آن دقت داشته باشیم این است که از اشیای خاصی استفاده کنیم. اشیایی که می توانند نور را منعکس کنند بهترین انتخاب هستند. شما می توانید از جسم فلزی که نور را منعکس می کند در این بخش خانه استفاده کنید. قدرت نور یکی از مهمترین مواردی است که هرگز نباید آن را فراموش کنید. می توانید یخچال خود را از جنس استیل انتخاب کنید یا اینکه اجاق گاز از جنس استیل باشد. بهتر است که برخی از اشیای خاص این فضا را از استیل انتخاب نمایید تا تاثیر نور را در آشپزخانه تان مشاهده کنید.

7. انتخاب بهترین رنگ کابینت آشپزخانه

اگر رنگ کابینت های آشپزخانه سفید باشد به بهترین نحو ممکن توانسته‌ اید بهینه سازی این بخش خانه را انجام دهید. امروزه بسیاری از افراد کابینت های جدیدی را انتخاب می‌ کنند. بین انواع رنگ بندی های کابینت ها باید بدانید که رنگ سفید به عنوان بهترین رنگ شناخته می شود. اگر مایل نیستید از رنگ سفید استفاده کنید بهتر است که رنگ های روشن را انتخاب نمایید. برای اینکه جذابیت بیشتری به این بخش از خانه خود ببخشید می توانید تضاد رنگی ایجاد نمایید. در صورتی که کابینت های آشپزخانه به رنگ سفید هستند می توانید برای ترکیب رنگی جذاب تر، گاز رومیزی تان را به رنگ مشکی انتخاب نمایید. در واقع اگر از تضاد رنگی مناسبی در این فضا ایجاد کنید بهینه سازی بی نظیری را در فضا انجام داده اید.