اگر قصد خرید شیرآلات اهرمی را دارید باید به خوبی در مورد مشکلات این شیرها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. امروزه بسیاری از افراد در ساختمان خود از شیرهای اهرمی استفاده می کنند. برخی از افراد بر این باور هستند که شیر های اهرمی کاملا بدون عیب و بدون نقص هستند. اما باید بگویم که مدل‌ های اهرمی را اگر از برندهای با کیفیت و متفرقه خریداری کنید امکان دارد مشکلات زیادی در آنها به وجود بیاید. با اینکه انواع با کیفیت شیرها امکان دارد در طولانی مدت دچار استهلاک شوند، ولی طول عمر مناسبی از خود نشان می دهند. 

معرفی مشکلات شیرآلات  اهرمی

برخی از مهمترین مشکلاتی که مربوط به شیرآلات اهرمی می باشند و باید به خوبی آنها را بشناسید عبارت هستند از :

شیر اهرمی و مشکلات آن

1. سفت شدن دسته شیر اهرمی

 یکی از مهمترین مشکلات شیرآلات اهرمی سفت شدن دسته شیر اهرمی می باشد. در برخی از مواقع شما متوجه می شوید که دسته شیر اهرمی بیش از اندازه سفت شده و نمی توانید به راحتی آن را تکان دهید. دلایل متفاوتی موجب سفت شدن شیر ها می شود. خراب شدن کارتریج و مغزی، خشک شدن واشر و کارتریج، رسوب گرفتن مغزی و همچنین پوسیدگی واشر به عنوان مهمترین دلایل سفت شدن دسته شیر اهرمی شناخته می ‌شوند. به طور معمول بعد از مدتی امکان دارد که دسته شیر های اهرمی سفت گردد. در این صورت باید قطعات داخلی شیر را از رسوب و جرم تمیز کنید. همچنین با استفاده از روش روغن کاری می توانید مشکل سفت شدن دسته شیر اهرمی را رفع نمایید.

2. عدم تنظیم کنترل دمای آب

 یکی دیگر از مشکلات شیرآلات اهرمی، عدم تنظیم کنترل دمای آب می باشد. در این حالت امکان دارد که شما نتوانید درجه حرارت آب ولرم را به درستی تنظیم نمایید. علت اصلی این اتفاق به طور معمول به دلیل خرابی کارتریج می باشد. البته عدم توانایی در اختلاط آب گرم و سرد موجب این مشکل خواهد شد. شما می توانید این مشکل را با تعویض مغزی و کارتریج رفع نمایید. توجه داشته باشید که برای خرید انواع شیرهای اهرمی باید در مورد برند تولیدی آنها اطلاعات کافی کسب کنید. برخی از شیرهای اهرمی که برند مناسبی ندارند به درستی تنظیم کنترل دمای آب را انجام نمی ‌دهند.

3. نشتی و چکه کردن شیرآلات اهرمی

 نشتی و چکه کردن شیرآلات اهرمی به عنوان یکی دیگر از مشکلات این نمونه شیرها شناخته می ‌شود. در واقع یکی از مشکلات آزار دهنده ای که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌ شوند چک کردن شیرهای اهرمی می باشد. با اینکه در مورد مدل های اهرمی این مسئله کمتر به وجود می‌ آید اما باز هم چکه کردن شیر ها دور از انتظار نمی باشد. چکه کردن آب امکان دارد کابینت ها را پوسیده کند و همیشه کابینت ها خیس باشند. به همین دلیل باید این مشکل را جدی بگیرید و سریع برای رفع آن بهترین راهکار را به کار بگیرید. علت اصلی چکه کردن شیرآلات اهرمی ترک خوردن کارتریج و واشر اورینگ می باشد. واشرهای اورینگ را روی شیر های اهرمی نصب می کنند که کاربرد اصلی آن ها این است که کارتریج را پشتیبانی می نمایند. با تعویض کردن هر یک از این قطعات مشکل چکه کردن شیرهای اهرمی برطرف خواهد شد.

شیرهای اهرمی

4. بسته شدن خودکار دسته

بسته شدن خودکار دسته یکی دیگر از مشکلات شیرآلات اهرمی شناخته می شود. بسته شدن خودکار دسته یکی از اصطلاحاتی به شمار می رود که برای حالت شل شدن دستگیره شیر های اهرمی از آن نام می ‌برند. در این حالت امکان دارد که پیچ دسته شل شود و یا با استفاده از روان کننده سیلیکونی روی کارتریج قرار بگیرد. سفت کردن پیچ با استفاده از آچار آلن و همچنین پاک کردن روغن اضافه این مشکل را برطرف خواهد کرد. اما باید به خوبی مشکل مربوط به بسته شدن خودکار دسته را بررسی کنید تا متوجه ایراد به وجود آمده شوید. 

5. فشار کم شیرآلات  اهرمی

فشار کم شیرآلات اهرمی یکی از مهمترین مشکلات این شیرها به شمار می‌ رود. کم بودن فشار آب به دلیل رسوب گرفتن قطعات درونی به وجود می آید. رفع این مشکل به موارد متفاوتی بستگی خواهد داشت. شما ابتدا باید سر پوش را باز کنید و با استفاده از سرکه و جوش شیرین رسوبات سرپوش را تمیز نمایید. انباشت رسوبات عملکرد مفید هر یک از قطعات درونی شیرها را مختل می کند. در صورتی که بتوانید با استفاده از سرکه و جوش شیرین رسوبات شیرهای اهرمی را از بین ببرید نیازی به تعویض آنها نخواهید داشت. 

6. صدا دادن شیرهای اهرمی

صدا دادن شیرآلات اهرمی به عنوان یکی دیگر از مشکلات این شیرها شناخته می ‌شود. در بسیاری از موارد به دلیل شل بودن کارتریج و همچنین از بین رفتن واشر امکان دارد که شیرهای اهرمی صدا دهند. در این صورت شما می توانید واشر شیر را عوض کنید یا کارتریج را به درستی در جای مناسب قرار دهید. با بررسی کردن این دو قطعه درون شیرهای اهرمی، متوجه صدای شیرهای اهرمی خواهید شد. هر یک از آنها را باید از نظر عملکرد مناسبی که دارند بررسی نمایید تا صدای شیرهای اهرمی را از بین ببرید.

7. زنگ زدگی و تغییر رنگ شیرآلات اهرمی

 زنگ زدگی و تغییر رنگ به عنوان یکی دیگر از مشکلات شیرآلات اهرمی شناخته می شود. دلیل اصلی تغییر رنگ شیر های اهرمی مربوط به درجه بالای سختی آب می باشد. علاوه بر این، درجه بالای سختی آب می تواند مشکلات دیگری مانند کاهش سرعت جریان آب را دنبال داشته باشد. درجه بالای سختی آب اهرم شیر ها را سفت می کند. به طور کلی اگر درجه سختی آب بالا باشد عملکرد شیر با مشکل مواجه می‌گردد. به همین دلیل باید مراقب این مسئله باشید و شیرهای اهرمی را از نظر تغییر رنگ مورد بررسی قرار دهید.

8. رسوب گیری شیرهای اهرمی

رسوب گیری شیرآلات اهرمی به عنوان یکی دیگر از مشکلات شیرها شناخته می ‌شود. رسوب گرفتن یکی از مشکلات شایع برای انواع شیرهای اهرمی و کلاسیک است. در برخی از مناطقی که درجه سختی آب بالا می باشد، شیرها رسوب می گیرند. استفاده کردن از محلول سرکه و جوش شیرین به عنوان یکی از روش های رسوب گیری مناسب شیرهای اهرمی شناخته می شود. البته روش‌ های دیگری برای رسوب گیری شیر های اهرمی وجود دارد. 

هر یک از این روش ها را از نظر استانداردهایی که دارند باید مورد بررسی قرار دهید و سپس بهترین روش را برای رسوب گیری به کار بگیرید. هرچه کیفیت شیرآلات خریداری شده بهتر باشد شما با مشکلات بیان شده کمتر مواجه می شوید. برای خرید بهترین شیر های اهرمی باید برندهای داخلی و خارجی معتبر را تهیه نمایید. هر یک از مدل های متنوع شیرآلات را باید از نظر کارایی که دارند به طور کامل مورد بررسی قرار دهید.